Långträsl runt Rogerträsket



Med otroligt väder så gav vi oss i väg i detta underbara vinter landskap som just nu är i Långträsk. ( o andra ställen där snön har lagt sitt täcke över naturen). Enligt säkra källor så skulle denna plats vi nu befann oss på inehålla bra med fågel. Efter 1 timmas vandring så kände både jag och Dagge att platsen vi jagade på var kall så att säga. Han kom till mig vid flera tillfällen o funderade om jag hade någon idé om vart han skulle söka. Jag pekade och han sprang, han kom till baka o funderade och jag pekade. Denna jakt form är inte vi vana vid. Det brukar se ut som följer. Dagge springer ut i skogen och är borta 2-3 minuter. Han kommer tillbaka och kollar med mig om jag vill han ska söka av ett område. Om inte jag ger honom tecken så söker han på eget bevåg. Han brukar komma och visa sig och återvända samma väg som han kom och då vet jag att han har något av intresse. Jag tycker det är lite för tidigt att säga att han rapporterar men mycket tyder på att han gör det. efter ca 30 minuter till så bestämmer jag mig för att vi söker oss tillbaka till bilen och söker upp ny plats. Vi åker längst in efter den väg som vi rör oss runt.



Vi vändplan så stannar vi och jag "klär" dagge och ger han 2 klapp i sidan som är han kommando att nu jagar vi. Jag går en bit tillbaka efter vägen för att jag tyckte mig sett spår av ripa. Men det visade sig vara en gammal löpa. Vi gav oss in i skogen och in i en ravin mellan 2 åsar. Snart såg jag på dagge att här fanns fågel. Han får en kroppshållning som är svår att förklara men svansen slår likt en kolebrivinge. Han är uppe på en ås till vänster om mig och nu ser jag att han är HET. Jag söker mig upp och blir tvungen att runda en stor sten och en yvig gran när jag hör hur ripan startar med sitt skrattliknade läte och dagge skäller till. jag hinner knappt se ripan . men dagge vänder direkt tillbaka och kollar av så det inte finns fler som ligger o trycker. Men tyvärr så var det en singel fågel denna gång. Vi fortsatte och vandrade och efter 2 timmar så tyckte jag att nu fick det vara bra för denna gång. svårt att komma i fågel var det och utan att riktigt veta varför så tror jag att det berodde på den byiga vinden som gjorde att det rasade snö från grenar och det kan vara en orsak till att fåglarna inte ville röra sig på backen.

I morgon är det söndag och nya tag.

Skit jakt på er alla som är ute i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0