Långträsk



Idag har vi vart vid flygrakan i långträsk. Det var ett fantastiskt vinter landskap med strålande sol och + - 0 lätt nordlig vind.



Det var första jakt tillfället för dagge i vinter före och det tycker jag han klarade av mycket bra i tanke på att hans första levnadsdagar vr på västkusten. Vi startade med att gå med vinden i ryggen i sydig riktning för att slå i en stor båge och komma upp i vind. Efter ca 30 minuters vandring så stod dagge för första gången på riktigt för en fågel lega. Jag avaktademed att gå fram en lite stund så han fick möjlighet att ha fokus på den lukt som han fick i nosen. När jag gick fram så beröde jag honom och detta tog han som ett avans komando. Men legan var ju tom så det gav ju inget skott tillfälle. Efter detta så slutade pinglan att fungera av all is som bildats där inne. För han stötte 2 fåglar vi 2 olika tillfällen som jag bara fick höra floget från och aldrig syn på. Retligt att inte ha en fungerande pingla i dessa läget för jag kunde inte avgöra om han stod eller stötte upp dem.Sedan så fick han möjlighet att skälla på en älg ko och det skallet hörde man var en skräck blandat skall. Vi gick tillbaka till bilen och tog rast vila o kaffe och ett försök att fixa pinglan.



Efter kaffet så tyckte jag att vi skulle gå upp mot arvidsjaur vägen. Så jag väntade med att plocka på han pinglan. Släpte i väg han och han fick direkt lukt av fågel i näsan. Det var på vippen att han stått för tjäder hönan som låg i diket ca 50 m från bilen. Det flög tyvärr in på grannmarken. Annars har jag gjort ett allvarligt försök att indian jaga denna höna. Så summan av denna jaktdag blev 0 fågla hem men 3 fågelkontakter och ett försök till stånd. Jag är jätte nöjd över hans förmåga att hitta fåglar. 9 mån gammal och har hittat upp ca 35 fåglar. Jag ärstålt över killen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0