Jakt i Rosvik & Långträsk



Idag Söndag så startade jakten med passa på rådjur. Vi klev upp 05.00 och åkte ut ill passet o var där vid 06.00. Dagge fick ligga kvar i bilen i fall det skulle bli en eftersök situation. Klockan gick men inte kom det något rådjur utan vi hade frekvent besök av nötskrikor. Så vid 09.00 så tog beslutet att avbryta jakten på rådjur och övergå till nötskrika. Så det slutade med 2 nötskrikor skjutna av min vän Jonas Glans. En stolt jägare som synes här nedan.




Efter jakt i Rosvik så åkte jag och Dagge upp till Långträsk för att jaga. Första stället låg ca 4,5km in från flyg rakan. Där fick Dagge upp vittringen på ripa och det blev drag i skogen. Vi var på samma kull 3 ggr. Men Dagge skadade sig i munnen och blödde ymnigt. Så jag avbröt jakten och vi tog oss tillbaka till bilen. Väl där så blödde han inte längre. Nytt beslut togs och vi åkte till ny mark vid Stor blålida. Parkerade undan bilen och gjorde dagge i ordning med väst o pingla. skickade iväg honom och tog bössan för att ladda med 2 skott och han töter upp den största tjädern jag har sett. J-lar tänkte jag och dagge hur lycklig som helst. Vi gick i detta område i 1½ timma och på denna tid stötte Dagge tjäder, orre o ripa. Vi hade mins 10 stycken fågel situationer och jag så på Dagge varje gång att nu är det något på gång. Men inte 1 gång markerade han att stanna upp får att stå. Han tycker det är skit roligt att leka fågelskrämma. Det är bara till att låta han leka det så kanske ståndet mognar fram. Jag tycker att jag har en mycket duktig hund för fågel hittar han men det är det där sista som flar lite men det kommer. En insatt person har sagt att han är till 90% säker att han kommer att stå. Jag tror på honom!

Nu blir det en (förmdligen) jakt fri vecka och nya tag nästa helg.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Inget emot jakt, men vad är det för mening med att skjuta två nötskrikor? Är dem goda, eller? Kan ju inte vara speciellt mycket att äta från dem..? Min första tanke var nämligen "Fan, vad onödigt". Jag kan ha fel dock.

2011-03-31 @ 09:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0