Draghunds träning

Läste i Svensk jakttidning att det är ett bra sätt att träna sin hund med drag. Vi har ju provat detta med barna och sett att Dagge gillar att dra. Vi beställde en utrustning till Dagge som bestod av Nomesele, draglina & dragbälte. Väntade ett par veckor och vips så kom det med posten. Sagt och gjort, jag spände på mig skidor och kopplade hunden och sedan bar det av. Min första tanke var att detta kommer att gå bra men vi öppnar med 2km. Tur att jag tog det beslutet. Jag fick en nära döden upplevelse efter 1km. Backe uppåt inte speciellt brant men lång. Dagge drog för allt han var värd och jag flåsade så mycket så tallarna gungade fram och tillbaka i takt med min andning. Suget av syre till mina lungor var stort och det kändes som om det inte fanns nog med syre. Jag tog mig runt dessa 2km och var besviken på mig själv över att jag låtit det gå så långt ned med min kondis. Dagge var lugn resten av kvällen. Stackar han fick ju dra runt på +100kg.



Nästa dag så tog jag fram dragselen igen och tänkte "Nu springer stackarn och gömmer sig". Men döm om min förvåning. Dagge blir alldeles till sig av lycka och vill ut i spåret. Sedan dess kör vi konternuerlig träning på minst 5km. Jag har skaffat skate skidor för att kunna följa hunden bättre i spåret. Idag springer dagge i gallop utan problem i 7km. Jag hoppas att vi innan sässongen är över kan göra 2 mil tillsammans. Vi båda gör detta för att vi älskar att göra detta lika mycket som vi älskar att vara ute och jaga tillsammans. Som min älskade fru sa till mig en gång. Vilket band ni har till varandra. Hon ser något som inte jag kan se, men helt klart så ligger Dagge mig varmt om hjärtat och jag vet att det är besvarat.

Vi har även ryckt killens päls och jag visar här med 2 bilder före och efter.
Ha det bäst alla!

Mvh Dagge & Crille


FÖRE


EFTER

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0